فراهانی

تحصیل معماری در آلمان

اگر با مشاهده یک ساختمان زیبا ذوق می‌کنید و از خودتان سوال می‌کنید که چگونه این اثر ساخته شده است؟ یعنی شما به رشته معماری علاقمند هستید.
شما قادر هستید با تحصیل در رشته معماری، این ساختمان زیبا را با دستان خود بسازید. درست است که این رشته در دانشگاه‌های مختلف جهان درس داده می‌شود، ولی خوش به‌حال کسانی که آلمان را برای تحصیل در رشته معماری برگزیده‌اند.
ما در این مقاله، می‌خواهیم به بررسی شرایط پذیرش رشته معماری در آلمان و معرفی بهترین دانشگاه‌ها و… بپردازیم.
اگر قصد دارید در رشته معماری به تحصیل خود ادامه دهید تا آخر این مقاله ما را همراهی کنید.

آشنایی با تحصیل معماری در آلمان

کشور آلمان دانشگاه‌های بسیاری دارد و به همین علت امکان تحصیل معماری در آن با شرایط بسیار عالی مواجه می‌باشد. به کل دانشجو‌های رشته معماری در کشور آلمان آموزش می‌دهند که به چه شکل یک ساختمان را بسازند و از هنر خود برای بازسازی استفاده نمایند.
افرادی که می‌خواهند به تحصیل معماری در آلمان مشغول شوند، بایستی ابتدا از دانشگاه مد نظر در آلمان پذیرش تحصیلی دریافت نمایند.
متقاضیان جهت دریافت پذیرش تحصیلی رشته معماری در آلمان بایستی مدر‌ک‌های لازم را به سفارت آلمان در ایران ارائه نمایند. بعد از اینکه متقاضی پذیرش تحصیل معماری در آلمان را دریافت نمود، قادر است برای دریافت ویزای تحصیل رشته معماری در این کشور اقدام نماید.

مزایای تحصیل معماری در آلمان

تحصیل رشته معماری در کشور آلمان دارای یک سری مزیت است که برخی از این مزیت‌ها به شرح زیر می‌باشند:

  • حضور و تکامل سبک‌های مختلف معماری

شرایط تحصیل معماری در آلمان، به خاطر فرهنگ معماری غنی آن، که در سبک‌های گوتیک، باروک، رنسانس، رومانسک، کلاسیک و کارولینگ نمونه‌های بسیار عالی دارد، بسیار خاص می‌باشد.

  • وجود زیرساخت‌های بی‌نظیر مطالعاتی و پژوهشی

با تحصیل در رشته معماری، در کشور آلمان شما به صورت کامل به سخت‌افزارها و نرم‌افزارها و منابع و امکانات پژوهشی مثل مراکز کامپیوتری دسترسی خواهید داشت.

  • بهشت تحصیلات عالی

برخلاف کشورهای دیگر، شرایط تحصیل رشته معماری و سایر رشته‌ها با توجه به تعداد زیادی دوره‌های ارائه شده و امکان بهره‌مندی از مدارک تحصیلی متنوع، بسیار عالی می‌باشد.
شما قادر هستید با تحصیل در دانشگاه‌های رایگان برای رشته معماری و رشته‌های دیگر دارای آینده‌ی شغلی خوب و زندگی مقرون‌به‌صرفه‌ای باشید.

  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی

درست است که در لیست دانشگاه‌های معماری آلمان تعداد دانشگاه‌های آلمانی‌ زبان بیشتر می‌باشد، ولی همچنان فرصت تحصیل معماری به زبان انگلیسی در آلمان هم موجود است.

  • تحصیل با هزینه کم و مقرون به صرفه

شما حتی در صورتی که نتوانید بورسیه ارشد یا کارشناسی معماری در آلمان را بگیرید، قادر خواهید بود با تحصیل در دانشگاه‌های رایگان برای رشته معماری هزینه‌ای نپردازید.
کشور آلمان برنامه‌های خاصی را جهت تحصیل رایگان دانشجویان خارجی در نظر دارد.

دانشگاه‌های آلمان برای تحصیل در رشته معماری

کشور آلمان در دنیا بهترین دانشگاه‌های فنی و مهندسی را دارا بوده و به همین دلیل افرادی که به تحصیل در رشته معماری در مقاطع مختلف علاقه مند هستند می‌توانند در این کشور اقامت داشته و به تحصیل بپردازند. بهتر است بدانید که در کشور آلمان رشته معماری از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است و همچنین شهرهای این کشور نیز پر از شاهکارهای تاریخی معماری هستند.
کشور آلمان از نقاط مختلف دنیا در رشته معماری پذیرای دانشجویان بوده و افراد علاوه بر بهره مندی از اساتید با تجربه، می‌توانند از بورسیه‌های تحصیلی و امکانات رفاهی مختلف در دانشگاه‌های به نام این کشور استفاده کنند. از جمله این دانشگاه‌ها می‌توان به دانشگاه باهاوس-وایمار، دانشگاه فنی مونیخ، دانشگاه آخن، دانشگاه فنی برلین، دانشگاه اشتوتگارت، دانشگاه فنی دارمشتات، مؤسسه فناوری کارلسروهه، دانشگاه لایبنیتس هانوفر، دانشگاه فنی دورتموند و دانشگاه فنی درسدن اشاره کرد.

مدارک لازم برای پذیرش رشته معماری در آلمان

شما برای تحصیل در رشته معماری در آلمان به یکسری مدارک نیاز دارید تا بتوانید در این کشور به تحصیل بپردازید. در واقع مدارک اصلی تحصیل در این رشته شامل ارائه نمونه کار، مدارک و سوابق تحصیلی با ترجمه رسمی، اثبات تمکن مالی، رزومه، انگیزه نامه، درخواست ویزای تحصیلی آلمان و مدرک مهارت زبان است.

موقعیت کار بعد از تحصیل در دانشگاه معماری آلمان

کسانی که در دانشگاه‌های معماری آلمان فارغ التحصیل شده‌اند، برای این که بتوانند در رشته خود به کار مشغول شوند، در ابتدا باید در انجمن معماران ایالات محل زندگی خود عضو شوند. یکی از مهم ترین شرایطی که شما باید برای پذیرش در این انجمن داشته باشید، این است که باید دارای مدرک تحصیلی ارشد رشته معماری باشید.
همچنین دانشجویان می‌بایست در شرکت‌ها و یا دوره‌های کار آموزی این رشته حداقل ۲ سال سابقه کاری داشته باشند. پس از این که دانشجویان توانستند در این انجمن عضو شوند، می‌توانند در پروژه‌های ساخت و ساز آلمان مشغول به کار شوند و برای خود رزومه قوی را بدست آورند.

حقوق و درآمد کار در آلمان

همانطور که قبلا نیز ذکر شد افرادی که در رشته معماری در آلمان فارغ التحصیل شدند می‌توانند در پروژه‌های ساختمانی شهری مشغول به کار شوند. لازم به ذکر است که میزان درآمد فارغ التحصیلان رشته معماری به طور متوسط در ماه حدود ۴۰۰۰ یورو بوده و ممکن است این میزان در ماه به ۶۰۰۰ یورو نیز برسد. بهتر است به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید که درآمد تمامی معماران به میزان مهارت، نوع گرایش تحصیلی، پروژه‌های ساخت و ساز و شهر مورد نظر آن‌ها بستگی دارد.

هزینه تحصیل معماری در آلمان

 شما می‌توانید با انتخاب یکی از دانشگاه‌های معماری آلمان در این به تحصیل بپردازید. البته نکته مهم این است که شما بدون شهریه و یا با شهریه‌ای بسیار کم نیز می‌توانید در این کشور به تحصیل بپردازید. چون هزینه تحصیل در دانشگاه‌های آلمان در رشته معماری آنقدر هم زیاد نیست که برای تامین هزینه‌های آن دچار مشکل شوید. به عبارت ساده تر شما یا به صورت رایگان در دانشگاه‌های دولتی این کشور به تحصیل می‌پردازید یا برای تحصیل در رشته معماری در سایر دانشگاه‌ها شهریه‌ای بسیار کم پرداخت می‌کنید.

مراحل تحصیل معماری در آلمان

اولین و مهمترین ترین قدم برای تحصیل معماری در آلمان این است که از لیست دانشگاه‌های معماری این کشور مرکز مورد نظر خود را انتخاب نمایید. یکی از بهترین دانشگاه‌هایی که می‌توانید برای خود انتخاب کنید، دانشگاه معماری برلین می‌باشد‌. اگر نتوانستید از میان لیست دانشگاه‌های معماری آلمان یکی را انتخاب کنید می‌توانید به راحتی از پایگاه داده‌های DAAD کمک گرفته و دانشگاه خود را انتخاب کنید.
بعد از تمام شدن این مرحله شما باید شرایط پذیرش دانشگاه را بررسی نمایید و قبل از این که درخواست خود را ارائه‌ دهید مطمئن شوید که مدارک فعلی‌ شما توسط دانشگاه مقصد به‌ رسمیت شناخته می‌شود و شما در دانشگاه انتخابی‌ خود می‌توانید به تحصیل بپردازید. در گام بعدی بهتر است امور مالی خودتان را سر و سامان دهید یعنی شما می‌بایست به سفارت آلمان ثابت کنید که برای یک‌ سال زندگی در این کشور، شرایط مالی خوبی دارید. در مرحله آخر باید درخواست خود را ارائه‌ دهید. همچنین شما می‌توانید به صورت مستقیم به دفتر امور بین‌ الملل دانشگاه درخواست دهید.

سوالات درمورد تحصیل معماری در آلمان:

حداقل نمره زبان جهت تحصیل معماری در آلمان چقدر است؟

حداقل نمره مطابق با مقطع تحصیلی و ضوابط دانشگاه فرق دارد. ولی کمترین نمره برای زبان آلمانی سطح B2 و برای زبان انگلیسی 6.5 آیلتس یا 80 تافل می‌باشد.

هزینه تحصیل معماری آلمان چقدر است؟

هزینه تحصیل در آلمان در دانشگاه‌های معماری، هر ترم حدود ۵۰۰ یورو می‌باشد.

آیا در دانشگاه معماری آلمان می‌توان رایگان تحصیل کرد؟

بله، دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان می‌باشند و دانشجویان قادر هستند با دریافت بورسیه تحصیلی، کمک هزینه تحصیلی داشته و هزینه زندگی خود را پایین بیاورند.

elel
elel
خواندن این مقالات به شما کمک خواهد کرد
نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟
تماس سریع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *